Franc Močnik
OSNOVNI ŽIVLJENJSKI PODATKI:
1814 1.oktobra rojen v Cerknem
1821-1824 ljudska šola v Idriji
1824-1832 gimnazija in licej v Ljubljani
1832-1836 bogoslovje v Gorici
1836 - 1840 študij na vseučilišču v Gradcu (izpiti)
1840 doktor filozofije
1836-1846 učitelj na goriški normalki
1846-1849 profesor elementarne matematike in trgovskega računstva
na tehniški akademiji v Lvovu
1849-1851 profesor matematike na vseučilišču v Olomucu
1851-1860 šolski svetnik in nadzornik ljudskih šol v Ljubljani
1860-1869 šolski svetnik in nadzornik ljudskih šol in realk v Gradcu
1869-1871 deželni šolski nadzornik prve stopnje za Štajersko
1871 upokojen
1892 30. novembra umrl v Gradcu
Cerkno
Franc Močnik je bil rojen 1.oktobra 1814 v Cerknem kot drugi izmed
treh sinov kmeta in gostilničarja Andreja Močnika in Marjane Sedej.
Starejši brat Jakob je kasneje postal gospodar, mlajši Anton pa je
šel za duhovnika. V družini Andreja Močnika so se rodile tudi tri
hčere, vendar so zgodaj umrle. Najstarejši otrok, Mica, je umrla v
starosti treh let, njeni sestri, Ana in Katarina, pa nista dočakali
niti dveh mesecev. Iz nekaterih podatkov (opomba v rojstni knjigi
ob rojstvu Jakoba leta 1811 in v ohranjenem Močnikovem pismu domačemu
župniku leta 1843) se da sklepati, da je bil oče Andrej nekaj časa
tudi župan Cerknega, vsekakor pa ugleden Cerkljan.
Idrija
Ljudsko šolo je po znanih podatkih Franc obiskoval v Idriji
(najbrž v letih 1821-1824). Ker je bil nadarjen, je doma
hitro dozorel sklep, da pošljejo Franca v "latinske šole".
Ljubljana
Gimnazijo (4 gramatikalne in 2 humanistična razreda) in licej (2 leti
filozofije) je opravil v Ljubljani v letih od 1824 do 1832. Na liceju
je imel dobre učitelje, med njimi jezikoslovca Matijo Čopa (1797-1835)
in Frana Metelka (1789-1860), fizika Janeza Krstnika Kersnika (1783-
1850), botanika Franca Hladnika (1773-1850), ki je bil tudi
gimnazijski prefekt, in druge. Za matematiko pa je Močnika navdušil
izvrstni profesor matematike Leopold Karol Schulz pl. Strassnitzki
(1803-1852) iz Krakowa, ki je ravno v teh letih služboval v Ljubljani.
Le-ta matematičnega znanja ni podajal mehanično, ampak je želel matematiko
narediti zanimivo. Tudi Močnik, ki je bil njegov najboljši učenec, ga je
cenil kot dobrega pedagoga. Verjetno izvira od Schulza kasnejša Močnikova
skrb za razumljivo in korektno podajanje matematike ter za poudarjanje
njene uporabne vrednosti, ki je tako značilna za vse Močnikove knjige.
Gorica
Zakaj Močnik po končanem liceju ni šel takoj študirat matematike kljub
izkazanemu zanimanju zanjo, ostaja skrivnost. Dejstvo je, da je leta
1832 vstopil v goriško bogoslovje. Je bila to želja staršev? Vpliv ali
zgled kakšnega od učiteljev? In zakaj ni teološkega študija nadaljeval
v Ljubljani, ki je je bil že vajen? Tega najbrž nikdar ne bomo zagotovo
vedeli. Kot kaže, pa se tudi z duhovniškim poklicem ni mogel sprijazniti.
Najbrž ga je preveč vleklo v matematiko in pedagoško službo. Vsekakor
po končanem semenišču leta 1836 ni bil posvečen v duhovnika (za to je
bil takrat tudi premlad), pač pa je nastopil službo učitelja v 4.
razredu goriške normalke.
Goriška normalka
Na goriški normalki je Močnik učil deset let, od 1836 do 1846. V tem
času se je matematično neprenehoma izpopolnjeval. Na graškem vseučilišču
je 1839 in 1840 opravljal izpite iz elementarne matematike, fizike,
uporabne matematike, teoretične in praktične filozofije ter zgodovine.
Dne 14.aprila 1840 je promoviral za doktorja filozofije.
Profesor na akademiji v Lvovu
Leta 1846 je bil Franc Močnik imenovan za profesorja elementarne
matematike in trgovskega računstva na tehniški akademiji v Lvovu, v
vzhodni Galiciji (danes v Ukrajini). Akademija je bila ustanovljena
pred nekaj leti in je potrebovala predavatelje. V Lvovu pa je ostal le
tri leta, ker je bil leta 1849 nastavljen za profesorja matematike na
vseučilišču v Olomucu na Moravskem.
Šolski svetnik v Ljubljani
Leta 1851 je prosvetni minister grof Thun poklical Franca Močnika iz
Olomuca v Ljubljano na mesto šolskega svetnika in nadzornika za ljudske
šole na Kranjskem. Ko so ustanovili svetovalno in nadzorno službo, so
iskali primerno izobražene in zanesljive ljudi, ki ne bi bili preveč
slovansko usmerjeni. Močnika so izbrali verjetno tudi za to, ker ni
pripadal Slovanskemu društvu. Zaprisežen je bil 21.1.1851 na podlagi
dekreta z dne 13.12.1850. Od 1854 so bili deželni nadzorniki le
strokovni svetovalci pri deželni vladi. Močnik se je npr. udeleževal
njenih sej, kadar so bila na dnevnem redu šolska vprašanja, vendar je
smel le poročati.
Na mestu šolskega nadzornika se je izkazal kot človek, pedagog in
Slovenec. Za glavni cilj si je zadal dvig splošne izobrazbene ravni
slovenskega človeka. Ker je poznal pomanjkanje šolskih prostorov, si je
prizadeval za ustanavljanje novih šol. Močno se je trudil za izboljšanje
kvalitete pouka. Vedel je, da je najpomembneje imeti dobre učitelje,
zato je podpiral njihovo izobraževanje in strokovno napredovanje. Tako
je npr. 24.aprila 1851 predlagal ministru Thunu ustanovitev pedagoškega
tečaja v Idriji s slovenskim in nemškim učnim jezikom. Odobren je bil
šele 31.maja 1852, začel pa se je s šolskim letom 1852/53 in bil zelo
dobro obiskan. Močnik ga je obiskal ob koncu tega šolskega leta, ko je
bil tudi v izpitni komisiji.
Cerkvene oblasti sicer niso zelo naklonjeno gledale, da je šolsko
nadzorstvo prešlo v posvetne roke, vendar so Močnika lepo sprejele.
Močnik nikakor ni bil vsiljiv in ni nasprotoval cerkvenim oblastem,
prej obratno, saj je kot človek s trdnimi krščanskimi načeli tudi sam
priznaval cerkvi vodilno vlogo v šolstvu. Vendar je s svojo strokovnostjo,
pedagoško usposobljenostjo in predvsem s svojim vztrajnim in neumornim
prizadevanjem za izboljšanje šolskih uspehov hočeš nočeš izrival vpliv
duhovnikov s pedagoškega terena. Pri svojem delu je bil dosleden in
tudi odločen. Ko se je vrnil s svojih obiskov po šolah, kjer je pogosto
sam demonstriral, kako je treba učiti matematiko, je npr. kar enostavno
naročil konzistoriju, katere učitelje je treba pohvaliti in katere
grajati. Prav tako je znan njegov konflikt z učitelji ljubljanske
normalke, ki so se uprli temu, da bi v prvem razredu izvajali 8 ur
pouka na teden v slovenščini, kot je predvideval nov in potrjen učni
načrt za ljudske šole, ki ga je leta 1851 sestavil sam Močnik. Le-ta
jim je zagrozil z odpustom in nasprotovanja je bilo v trenutku konec.
Kot kaže ta primer, je imel šolski nadzornik tedaj velika pooblastila.
Iz njega tudi vidimo, kako si je Močnik v okviru možnosti in pristojnosti
prizadeval za uvedbo slovenščine v šole. Zavedati se moramo, da je do
tedaj potekal pouk v ljudskih šolah razen morda v začetnih razlagah
in pri slovenščini kot predmetu, kjer je pač tak predmet sploh bil, v
nemškem jeziku (tako imenovane "nemške" šole, za razliko od srednjih,
"latinskih" šol). Nemci so si po revoluciji 1848 priborili nemške
srednje šole, nedvomna Močnikova zasluga pa je, da se je slovenščina
začela uveljavljati v osnovnem šolstvu, kot jezik enakopraven nemščini
(tako imenovane "utrakvistične" šole, v katerih je potekal pouk pri
nekaterih predmetih v slovenščini, pri drugih pa v nemščini). V
srednjih šolah so dovolili slovenski pouk šele precej kasneje, v
šolskem letu 1882/83.
Šolski svetnik v Gradcu
Leta 1860 je bil Močnik v vlogi šolskega svetnika in nadzornika ljudskih
šol premeščen v Gradec, kjer mu je bilo poverjeno tudi nadzorstvo realk
na Štajerskem in Koroškem.
Deželni šolski nadzornik
Po presnovi šolske uprave v skladu z novim šolskim zakonom 1869 pa je
postal deželni šolski nadzornik prve stopnje za Štajersko, vendar
službe ni opravljal dolgo.
Upokojitev
Leta 1871 je bil na lastno željo upokojen, menda iz zdravstvenih
razlogov. Samo ugibamo lahko, ali so k tej njegovi odločitvi prispevale
tudi spremenjene (bolj liberalne) politične in šolske razmere, s
katerimi se verjetno kot človek, ki je verjel v dobre stare avstrijske
in verske vrednote, ni mogel strinjati. Ob upokojitvi ga je dvor
odlikoval z redom železne krone 3.razreda in s tem povišal v viteza.
Že prej, leta 1862, pa je prejel red Franca Jožefa. Močnik je bil
verjetno eden redkih Slovencev, ki je dosegel plemiško čast izključno
zaradi svojih zaslug na strokovnem in šolskem področju.
Po upokojitvi je živel v Gradcu, v svoji hiši na Kroisbachgasse št.5,
odmaknjen od javnega življenja in od tedanjih živahnih prizadevanj za
uveljavitev slovenskega naroda. Njegov mir v krogu družine so zmotili
le redki obiski iz ožje domovine, ki jih je bil sicer zelo vesel.
Obiskali so ga tudi sorodniki iz Cerknega, ki jih je ves čas gmotno
podpiral, sam pa, kot kaže, svojega rojstnega kraja v zadnjih
desetletjih življenja ni nikoli več videl. Seveda se je kot upokojenec
lahko povsem posvetil pisanju ter predelovanju, popravljanju in
prilagajanju učbenikov novim učnim načrtom. Za svoje matematične
knjige, glavni smisel in cilj njegovega življenja, je gorel tako rekoč
do zadnjega diha.
Smrt
Umrl je v sredo, 30. novembra 1892. O njegovi smrti je za pedagoško
revijo Popotnik iz Gradca poročal učitelj na graškem ženskem
učiteljišču, fizik in pedagoški pisec Franc Hauptman (1847-1925).