Ra~unalnik v izobra`evanju
Pregledovanje izobra`evalnih izdelkov
zadnja sprememba: 18. april 1995
Pregledovanje izobra`evalnih izdelkov
V pomo~ u~iteljem in u~encem pri iskanju in izbiri ustreznih programov,
podatkov in drugih gradiv je potrebno za~eti ustvarjati katalog
izobra`evalnih izdelkov.
Osnovni Katalog je potrebno na~rtati dovolj {iroko, da iz njega lahko
dobimo razli~ice za posamezne namene (knjiga, seznam, disketa, ...).
Predvideti je potrebno tudi to, da ga lahko brez pretresov raz{irimo
{e na druga izobra`evalna gradiva. Podatke za Katalog dobimo iz
razli~nih virov (avtor, pregledovalci, uporabniki, ...) in jih lahko
sproti dopolnjujemo ali popravljamo.
V nadaljevanju si bomo pobli`e ogledali zamisel postopka pregledovanja
programov in drugih gradiv. Opravljali naj bi ga predvsem osrednje {ole,
izobra`evalni laboratoriji in komisije za pregled.
[tiri faze pregledovanja in ocenjevanja:
- prelet: grob pregled ali program zado{~a splo{nim
zahtevam za izobra`evalni izdelek; ~e ne zado{~a,
odpade iz nadaljnje obravnave.
- opis: sestavi se kratek povzetek osnovnih zna~ilnosti
izdelka.
- pregled: ocenijo se vsebinske, u~ne in tehni~ne zna~ilnosti
izdelka.
- podrobni pregled: opravijo se preizkusi z uporabniki.
Za ve~ino izdelkov najbr` zadostujeta prvi dve fazi. Za izdelke, ki
se priporo~ajo za uporabo pri pouku (?) pa je potrebna vsaj {e tretja
faza.
Prelet (grobo re{eto)
Naloga preleta izdelka je izlo~iti izdelke, ki iz tega ali onega razloga
ne ustrezajo, iz nadaljnje obravnave. Rezultat preleta je lahko:
- izdelek je sprejemljiv: izdelek nima huj{ih pomanjkljivosti -
~e je smiselno, se predlaga podrobnej{i pregled;
- izdelek je treba popraviti: navedemo pomanjkljivosti;
- izdelek vsebuje zanimivo temo: izvedba izdelka je neustrezna,
vendar vsebuje temo, ki bi lahko bila osnova za dober izdelek;
- izdelek je zavrnjen: neustrezen je tako po izvedbi kot tudi po
vsebini. Izdelek se ne vklju~i v Katalog / oziroma se iz Kataloga
izbri{e (?).
V naslednjih vrsticah je po navdihu iz spiska iz ~lanka [3]
zbranih nekaj glavnih razlogov za zavrnitev programa pri preletu:
- Nepopolnost izdelka (program in ostala gradiva).
- Tema ni primerna za ra~unalni{ko predstavitev ali je neustrezno
obdelana.
- Tehni~ne pomanjkljivosti, slabo programiranje.
- Vsebinske napake (napake v dejstvih, slab jezik).
- Neustrezna ali pomanjkljiva dokumentacija.
- Program je kot ''lajna''.
- Nenadzorovani zvo~ni u~inki ali zamene zaslona.
- Spodbujanje neuspeha.
- @aljivost; vsebina je etni~no, versko, rasno, spolno ali druga~e
pristranska.
- Program ne pozna ~,{,` (smiselno za doma~e programe).
Pri tujih programih, obi~ajno ne moremo vplivati na avtorja, zato
je v~asih smiselno manj{e spodrsljaje glede 1-10 le omeniti v oceni.
Seveda pa lahko pregledovalec zavrne program tudi iz drugih utemeljenih
razlogov.
Smiselno prirejene, lahko te razloge uporabimo tudi za druge vrste
izdelkov.
Opis izdelka
Opis izdelka naj omogo~i hiter vpogled v njegove zmo`nosti in zna~ilnosti.
Poleg tega, da sestavlja osnovno dokumentacijo izdelka, ga lahko
uporabimo tudi v katalogu izdelkov.
Pregledovalec, ali `e sam avtor, pripravi nekak{no 'izkaznico' z osnovnimi
podatki o izdelku:
- izdelek: ime, opisni naslov, razli~ica(e), zbirka
- avtorstvo: avtor(ji), ustanova;
- priprava: izdajatelj in zalo`nik, datum, subvencija;
- okolje: potrebna sredstva za uporabo izdelka (npr. pri programu:
potrebna programska in strojna podpora ter ostala gradiva)
- vsebina: kratek opis vsebine,
podro~je, stopnja, zveze z u~nim na~rtom, zvrst, oblike dela, namen,
uporabniki, predznanje, potrebe in cilji, (naravni) jeziki,
strokovna priprava;
- mnenja in ocene: pregledi in potrditev, ocene, mnenja, opombe,
imena pregledovalcev;
- dostopnost: vrsta, oblika (sestava, velikost, stisnjenost),
razpe~evalec, cena, naslov, pravne omejitve, dostopnost izvorne kode;
- podpora: pomo~ (naslovi), te~aji;
- iskanje: gesla, klasifikacija.
Komisije, ki izdelek pregledajo, preverijo skladnost opisa z izdelkom.
Pregled in podrobni pregled
Pregled programa naj da oceno kakovosti programa in spremljajo~ih gradiv po
vsebini, u~nih in tehni~nih zna~ilnostih.
Spisek je lahko osnova tako za ocenjevanje, ki ga opravijo komisije,
kot tudi za uporabni{ko ocenjevanje (evaluacija). Praviloma naj
pri podrobnem pregledu sodelujeta vsaj strokovnjak za podro~je in
ra~unalni~ar.
Vsebinske zna~ilnosti:
- Vsebina je primerna za ra~unalni{ko predstavitev.
- Pomembnost in trajnost vsebine.
- Vsebina je skladna z u~nim na~rtom.
- Vsebina je ustrezna razvojni stopnji in je to~na.
- Scenarij programa ustrezno posreduje vsebino.
- Predstavitev vsebine je jezikovno neopore~na.
U~ne zna~ilnosti:
- Cilji programa so jasno dolo~eni.
- Program dosega zastavljene cilje.
- Program upo{teva metodi~no-didakti~na na~ela.
- Predstavitev vsebine je jasna, razumljiva in urejena.
- Zahtevnost je ustrezna razvojni stopnji uporabnikov.
- Program motivira in spodbuja uporabnikovo ustvarjalnost.
- Program u~inkovito izrablja uporabnikove odgovore.
- Program upo{teva uporabnikovo izku{enost.
- Omogo~a uporabniku nadzirati tempo in zaporedje izvajanja programa.
- Program omogo~a ve~jo individualizacijo pouka.
- Program omogo~a u~inkovitej{o predstavitev snovi kot druga u~na
sredstva.
- Program se povezuje z drugimi u~nimi sredstvi.
Tehni~ne zna~ilnosti:
- Name{~anje programa na ra~unalnik ne predstavlja problemov.
- Program nima te`av z zahtevano strojno opremo (npr. tiskalnik).
- Program je izvedljiv na 'standardnem' {olskem ra~unalniku.
- Uporabnik lahko enostavno in samostojno uporablja program.
- Program je ustrezno opremljen z gradivi in navodili.
- Program ima vgrajeno pomo~.
- Navodila natan~no opisujejo delovanje in uporabe programa.
- Program (pri obi~ajni rabi) deluje pravilno in zanesljivo.
- Program je mogo~e vselej prekiniti.
- Program je prijazen do uporabnika in trpe`en.
- Program ustrezno izkori{~a dostopne ra~unalnikove zmogljivosti
(slika, barva, zvok, pomnilnik, dodatki).
- Program omogo~a nadzor nad zvo~nimi u~inki in menjavami zaslona.
- Program(ski paket) je enovito, modularno in raz{irljivo zgrajen
ter upo{teva standarde.
- Program uporablja zahtevne programerske prijeme.
- V program je vgrajeno zahtevno strokovno-teoreti~no znanje.
- Program bo mogo~e nadgraditi.
- Cena programa je primerna.
Viri
-
Vladimir Batagelj:
Izobra`evalna programska oprema.
Vzgoja in izobra`evanje,
priloga 5/1986: Ra~unalnik v {oli 1, str. 16-37.
-
Vladimir Batagelj:
Ocenjevanje izobra`evalnih ra~unalni{kih programov.
Vzgoja in izobra`evanje,
priloga 1/1987: Ra~unalnik v {oli 2, str. 5-9.
-
A. Lathrop:
The terrible ten in educational programming.
(My top ten reasons for automatically rejecting a program).
Educational Computer Magazine, 1982 (Sep-Oct).
Univerza v Ljubljani, FMF, Oddelek za matematiko in mehaniko
Sestavil:
Vladimir Batagelj, Matematika, Jadranska 19, 61111 Ljubljana
e-mail:
Vladimir.Batagelj@uni-lj.si