Psihofizi~nost



Ameri{ki slikar Albert Munsell je leta 1915 barvam dolo~il tri lastnosti.

Barvni odtenek je ime barve, npr. rde~a, in je psiholo{ka spremenljivka.

Nasi~enost je mera za ~isto~o slike. ^imbolj je barvni vzorec sestavljen, tembolj je umazan. ^e k rde~i me{amo belo, rde~o ma`emo, manj{amo njeno ~istost. Ro`nata je potemtakem le umazana rde~a. Pastelne barve so relativno nenasi~ene, ker vsebujejo ve~ bele kot `ivahne nasi~ene barve.

Svetlost kot fiziolo{ka koli~ina za zaznavanje sevanja objektov. Slikarji z dodajanjem ~rnega pigmenta v ~ist pigment manj{ajo svetlost.

Sestavil je tridimenzionalno drevo v katerem vsaka veja nosi po en barvni ton. ^eprav nepopolno je dolgo slu`ilo kot referenca v slikarstvu in industriji in povsod tam, kjer potrebujemo le opis barv in njihovo grobo razmestitev.




^e se barve razlikujejo samo po nasi~enosti, lahko zdravo oko razlikuje od 16 rumenih do 23 rde~ih in vijoli~astih barv. ^love{ko oko je najbolj ob~utljivo na spremembo svetlosti. Tako lahko razlikuje zaradi spremembe svetlosti in nasi~enosti okrog 350000 razli~nih barv.




Munssellovo dolo~anja barv je subjektivno. Odvisno je od velikosti vzorca, barve okolice, svetlosti okolja in od osebne presoje opazovalca. Zato barve dolo~amo s fizikalnimi koli~inami, ki jih lahko merimo: